BLOGGIE

My photo
CHERAS, KUALA LUMPUR, Malaysia
Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving

03 May 2011

Sudah terang lagi bersuluh ! :)

Hahhh, akhirnyaa setelah research punya research, dapat gak jawapan yang ditunggu tunggu pasal hukum lelaki bertindik dan adekah lelaki bertindik tuh tidak boleh mewalikan anak perempuan yang sering bermain difikiran aku selama ini..ceywahh..hahaha..actually aku dapat info nihh fresh dripd satu blog seorang ustazah nihh..http://ustazahlina.blogspot.com/2009/03/hukum-lelaki-bertindik.html

Dan kalau sesiapa yang malas nak search tuhh..kat bawah nihh aku ade copy ape yang terkandung dlm blog tuhh..jeng jeng jeng

Soalan

Jika seorang lelaki bertindik, ia tidak dapat menjadi wali apabila anaknya hendak kawin. Tetapi dapat kah seorang lelaki yang bertindik, masuk syurga?


Jawapan

Alhamdulillah. Selawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.


Hukum seorang lelaki bertindik dan menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Lelaki tidak boleh menyerupai perempuan dan perempuan tidak boleh menyerupai lelaki". Orang yang melakukan perkara fasikiaitu melakukan dosa-dosa besar atau berterusan melakukan dosa-dosa kecil dan kemaksiatannya melebihi ketentuannya kepada Allah adalah tidak layak menjadi wali nikah kerana satu daripada syarat mejadi wali itu ialah adil. Bagaimanapun jika orang itu bertaubat daripada perbuatannya itu maka haruslah baginya menjadi wali. Segala amalan baik yang dilakukan didunia akan mendapat balasan di akhirat kelak. InsyaAllah.


[7:23]


They said: "Our Lord! We have wronged ourselves.If You do not forgive us and have mercy on us, we shall surely be among the lost.'

haaa, so..ternyata kan sekarang..okayy, aku mengaku aku nihh tade laa baik sgt kann..tapi aku puas hati sebab segala persoalan aku sudah pun terjawab..mwahaha..kire aku menanglahh kann dgn brother kat tempat keje aku tuhh yang nak berdebat sgt pasal tindik tindik nihh..hahh, sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk tuh sudah tentu dtg dripada dri kita sendiri..so, renung renungkan dan selamat beramal..assalamualaikum and peace :)